Een gehoorapparaat als relatiegeschenk

zondag 15 januari 2017 -

Door: Stephan van Caulil – eigenaar Benito.nl, specialist in unieke en effectieve promotionele artikelen.

Ik moet er van glimlachen. De nieuwe tv reclame van Specsavers. Die gaat niet over gehoorapparaten maar over passie.

Het geluid van een auto en koffie

In de commercial van Specsavers ervaar je de passie voor een oldtimer. Je hoort en beleeft de auto, de motor, de banden, het leer. Het beeld en het geluid van koffiebonen en de espresso die je daar mee maakt doen de rest. Je moet er niet aan denken als je het geluid van de motor en de espressomachine, en het gevoel dat daar mee samengaat, moet missen. Specsavers heeft de marketing goed voor elkaar. Ze beseffen daar dat je niet blij wordt van een gehoorapparaat. Wel van geluiden die je daarmee kunt horen.

Boren

Jos Burgers schreef het al eerder in een van zijn boeken: mensen willen geen boren maar gaten. En het liefst willen ze gaten zonder dat je een boor nodig hebt. Het liefst wil je dus horen zonder een gehoorapparaat. Maar dat kan nu eenmaal niet. Daarom verkoopt Specsavers geen gehoorapparaten maar geluid. Bij Specsavers of het verhaal van Jos Burgers gaat het niet om producten. Het gaat om het resultaat dat je ermee kunt bereiken. Of je nu iets wilt horen of een gat in de muur wilt hebben.

Zo werkt dat bij ons niet

Hoe anders is dat in de wereld van relatiegeschenken en promotionele artikelen. Inderdaad Jos: “Zo werkt dat bij ons niet.” Aanbieders van relatiegeschenken verkopen producten. En toch gaat het niet om de producten. Je wilt geen pen, paraplu, powerbank of bluetooth speaker. Wat je echt wilt is aandacht van je klant zodat je jouw verhaal kunt vertellen. Dat verhaal kan van alles zijn. Misschien wil je zeggen dat je erg blij bent met je klant en hem graag nog jaren wilt bedienen. Of je hebt een nieuwe activiteit en wil je die kenbaar maken aan je doelgroep. Aandacht nodig op een beurs? Ook dan heb je een goed verhaal nodig.

Het gaat om de boodschap

Het gaat dus niet om de artikelen. Het gaat om de boodschap die je er mee overbrengt. Maar waarom zie je dan op bijna elke website of in een catalogus alleen maar artikelen? Vaak zelfs duizenden.

Wat is jouw doel?

Je hebt een doel met het inzetten van een product. Je geeft tenslotte niet alleen een pen aan je relatie omdat hij daar mee kan schrijven. Je doet dat omdat die pen maanden in gebruik is waarbij de naam van je organisatie talloze keren onder de aandacht komt en daarmee je naamsbekendheid groter wordt. Je geeft eind van het jaar geen relatiegeschenk aan je klant omdat hij dat zo goed kan gebruiken. Je wilt laten zien dat je je klant waardeert en dat je afgelopen jaar graag voor hem klaar stond en dat ook het komende jaar weer zult doen.

Zoeken op internet

Het is enigszins verklaarbaar dat de focus ligt op alleen producten. Dat is namelijk waar naar wordt gezocht. Je zoekt op internet niet op de zoekterm “hoe bereik ik mijn klant” maar naar “balpen”. Logisch dat aanbieders van relatiegeschenken hun website inrichten naar aanleiding van de zoekresultaten.

Vanaf nu doen we het anders

Zullen we afspreken dat we vanaf nu anders naar relatiegeschenken gaan kijken? Zie het niet als een product maar denk na over wat je wilt vertellen of bereiken. Dat neemt niet weg dat het artikel wel moet aansluiten bij de interesse van de ontvanger. Je wilt tenslotte dat ook de ontvanger het niet ziet als een artikel maar als een moment van aandacht. Aandacht die niet altijd vanzelfsprekend is.

Boodschap

En tegelijk met die aandacht breng je een boodschap over. Dat is de magie van een goed gekozen promotioneel artikel of relatiegeschenk. Niet voor niets bereiken promotionele artikelen meer mensen dan een radio,- of televisiereclame of een advertentie in een krant. (bron Platform Promotional Products)

Laat je adviseren

Sommige leveranciers van promotionele artikelen geven je die aandacht ook en kunnen je uitstekend adviseren welk artikel je nodig hebt. Excuses. Ik bedoel: welk effect je nodig hebt.

“Doe maar 25 van die gehoorapparaten met mijn logo”. “Pardon, wat zeg je?”.

 

 

Klik op deze link voor een voorbeeld hoe je promotionele artikelen gebruikt.

Klik op deze link voor de reclame van Specsavers.



Reageren?





< Terug naar het overzicht