Over een racefiets van vierduizend euro en een reclamepen

maandag 11 december 2017 -

Door: Stephan van Caulil – eigenaar Benito.nl, specialist in unieke en effectieve promotionele artikelen.

Met tegenwind over de dijk

Het regent en het waait. Na vijf kilometer tegenwind is het einde van de dijk nog niet in zicht. Net als ik het op wil geven, zie ik in de verte de kerktoren. Daar stopt de dijk. Behendig manoeuvreer ik door de smalle straatjes en schakel op om daarna mijn weg te vervolgen op het volgende stuk weg. De wind van opzij deze keer.

Eindelijk thuis

Na 100 kilometer zet ik mijn vierduizend euro kostende fiets in de bergplaats, neem een douche, en lig met een voldaan gevoel languit op de bank. Voorlopig moet ik even niet denken aan de volgende rit. Maar ik weet dat de fiets snel weer lonkt. Mede door het comfortabele veersysteem kijk ik weer uit naar de volgende tocht.

Pijnlijk zitvlak

Dankzij fietsen houd ik mijn conditie op peil en blijf ik gezond. Met een verkeerde fiets, minder comfort en de gedachte aan een pijnlijk zitvlak, zal ik eerder geneigd zijn een keer over te slaan. Is vierduizend euro dan een verstandige investering? Voor mijn doel wel. Ik wil zoveel mogelijk bewegen. Als ik alleen twee kilometer hoef te fietsen om een keer in de week op mijn werk te komen, voldoet een fiets van vijfhonderd euro ook prima.

Je zakelijke boodschap bij je doelgroep krijgen

Over werk gesproken. Ik verkoop geen fietsen. Wel oplossingen om te communiceren met je doelgroep. Iedere organisatie heeft een boodschap. Via promotionele artikelen kun je die boodschap uitstekend bij je doelgroep krijgen.

Dure reclamepennen

We verkopen nog steeds veel reclamepennen. En dan vooral de duurdere… Twee euro is bijvoorbeeld veel geld voor een plastic pen. Net zoals vierduizend euro veel geld is voor een fiets. Toch verkopen we die pennen veel vaker dan de goedkopere modellen. Het gaat hier net zoals bij de fiets niet om de prijs maar om wat je wilt doen en bereiken.

Het is toch maar om uit te delen

Vaak wordt een promotionele pen alleen aangeschaft om te strooien. Als het alleen om het geven gaat, is vijf cent wellicht nog teveel. Toch kijken veel mensen op die manier naar promotionele artikelen. “Doe maar die goedkope. Het is toch maar om uit te delen”.

Bekijk het anders

Je kunt het ook anders bekijken. Nee, je móét het anders bekijken. Je zet een promotioneel product onder andere in om je doelgroep iets te vertellen. Stel je hebt net een nieuwe huisstijl. Hoe breng je die onder de aandacht bij je relaties? Als je nieuwe logo vaker wordt gezien zal het namelijk veel eerder worden geaccepteerd.

Effectiever en goedkoper

Het gaat er niet om hoe goedkoop je “weggevertje” is. Het gaat erom hoe vaak je logo onder de aandacht komt. Een pen van twee euro die fijner en langer schrijft heeft meer contactmomenten met de gebruiker dan een goedkope pen die direct in een la verdwijnt. Kijk je dan naar de kostprijs per contactmoment, dan blijkt de duurdere pen veel effectiever en uiteindelijk goedkoper te zijn.

Dank je wel

Bovendien is een promotioneel artikel de enige vorm van reclame waarvoor mensen “dank je wel” zeggen. Hoe krachtig wil je het hebben?

Zouden er ook fietsen van vijfduizend euro zijn?

Reageren?





< Terug naar het overzicht