Promotionele producten waar je stil van wordt

maandag 15 mei 2017 -

Door: Stephan van Caulil – eigenaar Benito.nl, specialist in unieke en effectieve promotionele artikelen.

D'as raar

Het zou raar zijn als je in de boekwinkel bereid zou zijn om geld uit te geven voor een paar aan elkaar gelijmde velletjes papier. Toch wordt dat papier volop verkocht. Niet omdat het papier is maar omdat er letters op staan. Die letters vormen zinnen en de zinnen vormen verhaaltjes. Verhaaltjes met afbeeldingen. Het papier is de drager van informatie die mensen graag willen lezen en bekijken. Daarom kan een blad zoals bijvoorbeeld LINDA Euro 6,25 vragen voor een paar velletjes papier. Door LINDA op je tablet te lezen, krijg je nog steeds dezelfde teksten en afbeeldingen te zien. De drager is van ondergeschikt belang.

Versterken

Bij promotionele artikelen ligt dat iets genuanceerder. Het product is nog steeds de drager van de boodschap. Bij deze vorm van marketing, versterkt de drager het verhaal.

Kijk maar eens naar deze actie van STILL. De ligzak wordt gebruikt om te communiceren dat je met de aanschaf van een gebruikte truck van STILL de juiste beslissing maakt. Dezelfde boodschap op een andere drager zou niet zo sterk en effectief zijn geweest.




Meer dan alleen producten

Toch zie ik dat bedrijven die promotionele producten aanbieden alleen focussen op de drager. Ik zie voornamelijk artikelen voorbij komen die “nieuw” zijn of “leuk” of webshops met “meer dan tienduizend verschillende artikelen”. Zou LINDA zo goed verkopen als ze alleen blanco papier in de winkel hebben liggen?

Welk verhaal wil je vertellen?

Ik mis de logische vervolgstap. Het product is belangrijk maar wat doe je er mee? Welk verhaal kun je ermee vertellen? Of: wat wil je vertellen en hoe gebruik je daarvoor een product? Daar zit de kracht van een goed promotioneel artikel. Het artikel versterkt de boodschap. Daarom is het zonde als er vaak alleen maar gefocust wordt op de producten.

Nog een voorbeeld:

Je kunt een kapitaal spenderen om via een advertentie kenbaar te maken dat jouw product echt helpt als je een paar kilo’s kwijt wilt raken. Maar denk je dat met die advertentie je boodschap even goed overgekomen zou zijn als met deze tas?

Kijk, daar word ik nou STILL van…..


 

Reageren?





< Terug naar het overzicht